Unohda oppaiden teko, asiakkaat haluavat tutustua sinuun!

Oon nyt reilu puoli vuotta lueskellut ostokäyttäytymisen muutoksesta, myynninkehityksestä ja markkinoinnista. Toki näitä on tullut seurattua jo pidemmänkin aikaa, mutta YAMK opinnäytetyön myötä olen keskittynyt aiheeseen enemmän.

Markkinointi oli meillä MAIKISSA pitkään retuperällä ja kärkenä (myös sivusiipinä) oli aggressiivinen odottelu. Koko ajan meillä oli mitä villeimpiä ideoita, jotka kuitenkin jäi sitten toteuttamatta. Jäi toteuttamatta yleensä siksi, että ne olivat työläitä toteuttaa, kun on krooninen väsymys ja kaksi lasta.

Kirjoissa (siis sellaisissa oikeissa, mitä pidetään käsissä ja niissä on kannet) kerrotaan, että myynti on kehittynyt siihen, että enää ei haluta ostaa yritykseltä vaan ihmiseltä. Kehotetaan tekemään asiakkaalle hyödyllisiä oppaita, jotta asiakkaasta saadaan kerättyä tiedot ja heivattua myyntisuppiloon. Auttaminen on myös päivän sana sekä LinkedIn keskusteluihin osallistuminen. Auttamisen ja keskusteluiden pointtina on oman asiantuntijuuden korostaminen ja esiintuominen, koska ihminen, joka ilmentää ajatusjohtajuutta ja luotettavuutta, saa kirjojen mukaan kaupan. Eihän tässä mitään, koska kukas kissan häntää nostaisi jos ei kissa itse…

…ja sitten se MUTTA. Minä en itse jaksa ladata enää yhtään opasta, jos sinne pitää jättää sähköposti. En myöskään jaksa seurata asiantuntijoiden hardcore-ammattisisältöä, koska se on kuivaa. LinkedIn on täynnä ihmisten omia blogimainoksia, joten ihan oikean vilpittömän keskustelun löytäminen päivittäin alkaa olemaan työntakana. Onneksi niitä hyviäkin keskusteluita löytyy, mutta vähän saa nähdä vaivaa. En olis ikinä uskonut, että sanon näin, mutta itse luotan enemmän ihmisten Facebook-profiiliin kuin LinkedIn versioon ihmisistä.

Kirjoissa puhutaan koko ajan myös tarinallisuudesta ja siitä, että ihmiset haluavat seurata ihmistä. Se mitä siellä ei kuitenkaan mainita on se, että ihmiset haluavat seurata sitä ihan oikea ihmistä sen asiantuntijabrändin takana. Mitä hän syö aamupalaksi, mikä häntä itkettää ja mistä hän haaveilee. Ihmiset rakastavat VIIHDETTÄ. Miksi siis sitä ei tuoda yritysten markkinointiin?

Olin riemuissani, kun törmäsin ASUA remonttien tube-videoihin ensimmäisen kerran. Remppaäijät leipoo pullaa tai on paljussa. Tämä oli yksinkertaisen älytöntä ja viihdyttävää, joten pakkohan sitä oli jossain määrin jäätävä seuraamaan. Videot kiinnittivät huomioni myös siitä syystä, että se oli nyt sellaista markkinointia, mitä me MAIKISSA oltiin pitkään haluttu toteuttaa.

Sen lisäksi, että koimme markkinointi-ideamme aiemmin työläiksi, vastaan nousi myös häpeäkynnys. Vaikka itse olin jakanut jo pidemmän aikaan elämäni someen, en uskaltanut tehdä sitä yrityksen nimissä. Pelkäsin, että olisimmeko sen jälkeen enää uskottavia? Hukkuisiko asiantuntijuus hihityksen alle? Entäs, jos ilmaisisimme voimakkaita mielipiteitä, lähtisikö vanhat asiakkaat kävelemään?

En enää muista, mikä sen yksi ilta aiheutti mun päässä, mutta yhtäkkiä päätin, että nyt ruvetaan tekeen tätä hommaa niin kun oikeesti ite halutaan! Päätöksestä muutaman päivän päästä oltiinkin keikkumassa Näsinneulassa skumpat kädessä ja tehtiin eka fb-live video. Arvaa hihitettiinkö? Ihan vitusti! Mutta en muista koska olis ollu niin hauska työpäivä viimeksi.

Normaalisti meidän ei-maksetun Facebook-päivityksen kattavuus on noin 100-200 henkeä. Statuspäivitys siitä, että “huomenna tulee meidän eka fb-live” saavutti yksin 800 ihmistä ja itse videon kattavuus on ollut tähän mennessä 1,2 tuhatta!!!! Videoiden tarkoituksena ei ole pelkästään juoda skumppaa vaan toki halutaan jakaa tietoutta esiintymisestä, mutta ennen kaikkea halutaan antaa ihmisten tutustua meihin ihmisinä.

Onneksi lähdettiin liikkeelle nyt, koska uskon, että erilaiset häpeäkynnykset pidättelevät suurinta massaa vielä hetken aikaa. Etumatka ei tuu kuitenkaan oleen pitkä, oon tästä varma. Lopeta siis sinäkin oppaiden teko ja jaa sen sijaan jotain itsestäsi!

XoXo

Tuuli-Elina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.