Unelmasta painajaiseksi – kun autokauppa ei mene putkeen

Kaikki asiat järjestyy – toiset nopeammin, toiset hitaammin. Yksi asia, joka antaa odotuttaa itseään on mun auto. Tästä on kyselty, joten käydäänpä koko stoori läpi minun silmin. 

Tammikuussa olin tilanteessa, jossa piti vaihtaa kaksi autoa yhteen. Aloin selailla autojen Tinderiä eli Nettiautoa. Swaippasin ja swaippasin, kunnes upea BMW pysäytti katseeni. Kutsutaan häntä tässä vaikka Bemmuksi. Luin Bemmusta hieman lisää ja ajattelin, että tämä match täytyy testata. Niinpä lähdin tapaamispaikalle sovitusti Pirkkalaan Auto365 liikkeeseen, jossa hän kiltisti odotti ulkosalla. 

Katsoin Bemmua ja totesin ensisilmäyksellä, että tämä antanee hyvät kyydit. Joten suorilta koeajolle, mitäpä sitä odottamaan, kun tuntuu hyvältä. Koeajolla ei minun kokemuksellani näkynyt tai kuulunut mitään ihmeitä ja tammikuun illan pimeydessä vielä kiersin autoa ja taskulampun valossa vilkaisin nopeasti takapenkillä ollutta kesäkumia. Kaikki oli myyjän mukaan kunnossa renkaita myöten, joten pääsimme tekemään kauppoja. 

Asiat tuntuivat loksahtavan paikalleen. Upea Bemmu oli syntynyt vuonna 2007, joten ei mikään kakara enää muttei liian vanhakaan. Kilometrejä oli kertynyt 196 000, joku oli ehtinyt ajolle ennen mua mutta mitäpä sitten – nyt oli meidän vuoro. Hintalappukin oli sopiva, tämä yhteinen taival tuli maksamaan 8000€ ja kuittasin sen jättämällä kaksi vaihdokkiani liikkeeseen 24.1.2020. 

Joudun vielä yön yli odottamaan uljasta uutta ratsuani, sillä hänet tuotaisiin minulle huollettuna. Ja näin tapahtui – seuraavana iltana Bemmu saapui luokseni ja olin iloinen ja ylpeä uudesta autostani sekä saamastani hyvästä palvelusta. 

Viiden päivän jälkeen uusi rakkaani ei ollutkaan enää tyytyväinen oloonsa vaan 29.1. hän alkoi kertoa minulle ongelmistaan jarrujen kanssa. Siispä otin yhteyttä Auto365 ja kerroin tilanteesta. Sain viedä Bemmun huoltoon myyjän piikkiin ja uusi kumppanini oli jälleen tyytyväinen, kun hän sai taakse uuden kehän ja anturin. Hetken aikaa meillä meni oikein mukavasti. 

Kuukauden kuluessa aloin ihmetellä, kun öljyvalo paloi aika tiuhaan ja moottorin vikavalokin syttyi (keltainen). 2.3. vein Bemmuni jälleen huoltoon, jossa sanottiin, öljyanturi oli todella likainen ja se putsattiin. Maksoin tämän 30€ itse. Kertoivat, että jos öljyvalo edelleen syttyy, niin anturi pitää vaihtaa. Moottorin vikavalo ei sammunut ja öljyvalo syttyi uudelleen heti seuraavana päivänä. Syttyivät ja sammuivat, vähän Bemmun fiiliksen mukaan vissiin? 

6.3. Olin työmatkalla Espooseen, kun hieman ennen Keimolan porttia syttyi puolestaan uusi varoitusvalo. Pysähdyin huoltoasemalle ja kaivoin ohjekirjan esiin, sillä en ihan ymmärtänyt uutta kumppaniani vielä tällaisista merkeistä. Jäähdytinnestettä oli kuulemma lisättävä välittömästi. Näppäränä tyttönä suoritin tehtävän, mutta emme päässeet kovinkaan pitkälle, kunnes sama valo syttyi punaisena ja kaarsin savuavan ratsuni tien syrjään bussipysäkille. Siinäpä sitten mietin, kuinka osuva onkaan Auto365 sivuilla oleva slogan: ”Automme ovat yksilöidysti valikoituja, liikkeen sisäisesti tarkastettuja ja huollettuja yksilöitä. Kauttamme hankitulla autoilla tiedät ajavasi varmasti perille.” Niinpä. 

Työmatkani jatkui sekä Bemmun että minun osaltani hinausauton kyydissä. Seuraavana arkipäivänä huollosta soitettiin ja kerrottiin, että joku vesiletku oli rikki/irronnut/paskana ja tilanneet siihen uuden osan. Tämä osa vaihdettaisiin aamulla ja sen hinnaksi tuli 311€. Myyjäliike Auto365 oli valmis tulemaan laskussa vastaan 10%. Yhä jäi minun vastuulleni selvittää, miksi moottorivikavalo palaa. 

Minun palatessani Tampereelle, auto jäi yhä tutkittavaksi pääkaupunkiseudulle. Autoa tutkittiin hieman tarkemmin ja sieltä löytyi useita vikoja (kaikki sähköpostit ja dokumentit ovat tallessa). Kustannukset olivat tähän asti 459,17€. Ennen kuin pääsimme sopuun siitä, missä huoltotoimenpiteet tehtäisiin mahdollisimman edullisesti kuvioihin astui Korona ja pääkaupunkiseutu meni ”kiinni”. Myyjäliike sai edullisemman tarjouksen Tampereelta, 750€ ja he olivat valmiita korvaamaan laskusta 10%. 

Valitettavasti minun on annettu ymmärtää, että myyjäliikkeellä on vastuu myymästään autosta 6kk oston jälkeen. Ymmärrän, että vanhaan autoon tulee iän tuomia vikoja mutta en ymmärrä sitä, että ei oteta vastuuta siitä, kun auto ei todellakaan ole siinä kunnossa, mitä on annettu myyntihetkellä ymmärtää. Olin pettynyt ja harmissani, sekä uuteen kumppaniini, joka ei vastannut odotuksia sekä saamaani palveluun Auto365. Kaikki omat ehdotukseni laskujen jaosto tai auton vaihdosta toiseen valuivat kuuroille korville, joten pyysimme kuluttaja-asiamieheltä lausuntoa erimielisyyksiimme. 

Muutaman viikon jälkeen maaliskuun lopulla sain kuluttaja-asiamieheltä viestin, jossa luki: “Asia kannattaa viedä kuluttajariitalautakuntaan. Liikkeen tarjoamat summat ovat olleet niin paljon alakanttiin ettei neuvottelulle ole ollut sijaa.” 

Kerrottuani myyjälle tilanteesta, he vielä kysyivät olisko minulla ideaa, miten asiassa edettäisiin, sillä prosessi saattaa olla erittäin aikaa vievä. Ehdotin, että maksaisin itse 459€ laskun ja hakisin itse auton Helsingistä Tampereelle. He maksaisivat sitten arvion mukaan 750€ laskun, jotta diagnosoidut viat saataisiin korjattua. Johon sain vastauksen: ”Valitettavasti tämä ei käy kun kyse on luonnollisesta kulumasta ja ikääntymisestä. Olemme valmiita kustantamaan 20% korjauskustannuksista.”

Tässä vaiheessa kirjoitin myyjälle, että ”Auton oston yhteydessä suosittelin ja kehuin teitä somessa. Koen nyt, että myös tämä uusin kokemus täytyy kertoa julkisesti, etten anna minua seuraaville väärää infoa.” Koska tiedän, että instaa, fb:ta ja blogejani seuraa sadat – jopa tuhannet ihmiset ja olin suositellut heille Auto 365 liikettä, niin en halunnut, että kukaan seuraajistani luulee minun olevan tyytyväinen heidän palveluun. 

Myyjän vastauksen näette tässä:

Voitte tietysti jakaa kokemuksianne sosiaalisessa mediassa, mutta suosittelisimme odottamaan, kunnes asia on käsitelty ja päätös kuluttajariitalautakunnasta saatu. Mikäli koemme jakamanne sosiaalisen median päivitysten haittaavan liiketoimintaamme, varsinkin kun asian käsittely on kesken, olemme valmiita ottamaan yhteyttä lakimieheen.”

Tuo asia kuumotti minua hetken, mutta nyt 6kk myöhemmin se lähinnä huvittaa. Itse yrittäjänä todellakin haluan, ettei kenellekään ole yrityksestäni negatiivista sanottavaa ja jos olisi, tekisin kaikkeni saadakseni asiakkaan tyytyväiseksi. En suinkaan uhkailisi häntä lakimiehellä. Ja jos se oma liiketoiminta noin paljon epäilyttää, että minun some-päivitykselläni on siihen jotain vaikutusta, niin taitaa olla peiliin katsomisen paikka. 

Tässä vaiheessa pettymykseni ja suuttumukseni muuttuivat jo vihaan ja vit***seen. Minulla oli alle 2 kk sitten ostettu auto, josta löytyi useita vikoja. Kaikkiin sähköposteihini vastasi ”Asiakaspalvelu”, ei kukaan ihminen omalla nimellään. Ehdotuksiani ei kuultu, saati että neuvottelulle olisi ollut sijaa. Ei tarjottu mitään sijaisautoa, ei mitään, mikä olisi helpottanut tilannetta. ”Onneksi” Korona, niin en tarvinnut autoa päivittäin, kuten normaalisti ja sain lainattua autoa perhepiiristä, kun tarve oli. 

Vielä viimeisenä oljenkortena tarjosin, että maksaimme em. mainitut kulut 50-50%, mutta en saanut viestiini vastausta. Siispä huhtikuun lopulla, kun Helsinkiin vihdoin pääsi, hain auton sieltä Tampereelle itse, maksoin 459€ laskun itse, ajoin auton Tampereella huoltoon ja maksoin 750€ laskun itse. 

Lisäksi huollossa renkaan vaihdon yhteydessä havaittiin, että kesäkumit olivat ”sakkorenkaat” ja uudet oli ostettava välittömästi. Tiedän, että renkaat ovat ostajan vastuulla. Ja jälkikäteen on helppo sanoa, että ei pitäisi luottaa siihen, kun myyjä sanoo, että ”myös kesärenkaat ovat hyvässä kunnossa”. Vaan tammikuun pimeydessä olisi pitänyt pyytää ajamaan auto sisätiloihin, ottaa kaikki renkaat ulos ja käydä ne huolellisesti läpi. Myyjän sanalla kun ei ole tässä kohtaa mitään merkitystä. Se on hienoa, että millään mitä myyjä sanoo, ei ole merkitystä kunhan asiakkaan saa ostamaan. Tässä vaiheessa viimeistään ymmärsin, että minua on todellakin huijattu. Ei vain vähän kaunisteltu totuutta vaan mikään heidän kertomansa ei ole pitänyt paikkaansa. Ei mikään. 

26.4. Vein asian kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn.
”Olen laittanut kaikki kuitit (yht. 1607,17€)
 – Hki-huolto 459,17€
– Tre-huolto 750€

– Kesärenkaat 398€
 sekä meidän välisen viestinvaihdon kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi tänään.”

Toivoisin, että tarina loppuisi jo tähän. Mutta valitettavasti näin ei ole. 

Sähköpostikeskustelu Auto365 ”Asiakaspalvelun” kanssa jatkui. 

”Meidän vastaantulo on summasta 1209,17€ 20% eli 241,83€.
Odottelemme lautakunnan yhteydenottoa.
Hyvä, että auto on nyt kunnossa!
Renkaiden osalta – esittelemme auton kesä- ja talvirenkaat asiakkaalle aina auton myynnin yhteydessä. Mikäli renkaissa on sanomista, tulee siitä sopia erikseen ennen kaupantekoa. Asiakas on kauppakirjan allekirjoittaessaan tarkastanut huolellisesti auton, sen lisävarusteet ja hyväksynyt ne.”

Aivan. 3 päivää myöhemmin. 3 PÄIVÄÄ myöhemmin ajoin jälleen huoltoon, koska öljyvalo ja moottorin vikavalo syttyi TAAS. Öljyanturi ja joku suodatin oli vaihdettava. Maksoin itse 285€. 

Toukokuu meni auton suhteen kivuttomammin, mitä nyt ymmärsin, että kumppanini on kovin janoinen. Hän vaatii pullollisen ölyjä jokaisen ajetun 1000 km jälkeen. 

Sitten koitti juhannus. 5kk siitä hetkestä, kun olin ostanut auton. Ongelmat eivät loppuneet, moottorin vikavalo syttyi jälleen. Seuraavaksi olisi edessä koko koneen korjaus/vaihto. 

Diagnoosia on mahdoton saada  ilman moottorin avaamista. Syy selviään pahimmillaan vasta, kun kone on täysin purettu. 

Minulla on nyt auto, jonka korjauksiin sekä uusi kesärenkaisiin olen käyttänyt 5kk aikana hieman vajaa 2000€. Koneen korjaus/vaihto tulee maksamaan kustannusarvion mukaan vähintään 2000€, mahdollisesti jopa 7000€. Minulla ei ole varaa viedä autoa korjattavaksi enää omaan piikkiin. 

Autoliikkeen viimeisin vastaus oli 14.7.: ”Tullaan vastaan 35% kuluissa, kun tiedetään mitä korjaus maksaa.

Tämän jälkeen emme ole olleet yhteydessä. En saa tarkkaa hintaa, mitä korjaus maksaa, koska pelkkä diagnoosi on jo kallis moottorin avaamisen ja mahdollisen purkamisen vuoksi. Kuluttajariitalautakunnalle sekä myyjälle on lähetetty erillinen kustannusarvio mahdollisista vaihtoehdoista tuon 2000-7000€ välillä.

Kuluttajariitalautakunnalla on nyt 12 kk käsittelyaika menossa. Ehkä ensi keväänä tiedämme, miten tämän kanssa käy. Lupaan pitää teidät ajantasalla. Minä olen tarjonnut myyjälle mahdollisuutta vaihtaa minulle samanarvoinen toimiva auto, olen ehdottanut kulujen jakamista lopulta 50-50% mutta en suostu uskomaan, että minun pitäisi maksaa tästä kaikesta suurin osa. Kuluttajariitalautakunnalle olen kirjoittanut, että oma toiveeni ja paras lopputulema tälle kaikelle olisi kaupanpurku. 

Auto on poistettu liikenne käytöstä heinäkuussa. Nyt minulla seisoo ”kymppitonnin Bemmu” tossa keittiön ikkunan alla. Onneksi hän pääsee kylmää talvea suojaan ystäväni autotalliin. Ja onneksi minulla on ihana verkosto ja olen myös saanut auton lainaan ystävältäni ”toistaiseksi” <3 En tiedä, mitä tekisin ilman tukiverkostoani ja mustaa huumoria. Ja koska tiedän, että tämäkin asia tulee järjestymään juuri kuten sen pitää.

Enää en kyllä tiedä, voiko tuohon autojen Tinderiin ja ensivaikutelmaan luottaa – myyjiin tässä tapauksessa ei ainakaan. Jo muutamassa kuukaudessa käy asioiden todellinen laita ilmi. Oma rakkauteni on muuttunut ärtymykseksi, enkä enää tiedä, haluanko jatkaa meidän yhteistä taivalta vaikka vielä saisimme ratsuni ajokuntoiseksi. 

Aina sanotaan, että autoliike on turvallisempi match ostamisen kannalta kuin yksityinen, mutta tämän kokemuksen perusteella se näyttäisi olevan yks hailee.

 

Minulla on siis auto, jolla en voi ajaa.
Auto, jota minulla ei ole varaa korjata.
Auto, jota en voi hävittää. 

Päätän blogini tähän Auto365 nettisivuilta löytyvään kuvaukseen:

Ensiluokkaiset autot. Automme ovat yksilöidysti valikoituja, liikkeen sisäisesti tarkastettuja ja huollettuja yksilöitä. Kauttamme hankituilla autoilla tiedät ajavasi varmasti perille. Asiakastyytyväisyys on meille yrityksemme perusta.

Mitä mieltä sinä olet? 

Terkuin, Kati

ps. Kannattaa myös lukea Ellun blogi ONNISTUNEISTA autokaupoista. Hän osti autonsa nettikaupasta koeajamatta ja näkemättä autoa ja ajelee sillä onnellisena tällä hetkellä keikoilla ympäri Suomen <3. 

4 Replies to “Unelmasta painajaiseksi – kun autokauppa ei mene putkeen”

  1. Kuulostaa aivan sietämättömältä jutulta! Auto on muutenkin ihan hirveä rahanreikä saati sitten, kun siitä tulee tuollainen riesa. Tästä pitäisi kaikkien naisten nousta barrikadeille.
    Onko niin, että juuri naista huijataan autokaupoissa vai onko tässä tasa-arvoa ja kaikki on yhtä heikossa asemassa käytetyn auton ostaessaan?
    Voin vaan toivottaa taistelukestävyyttä ja kerro kuinka asia etenee.

    1. Kiitos Inkeri kommentista. Toivotaan, ettei kyseessä ole sukupuoleen liittyvä tapaus vaan huonoa tuuria. Olisin kuitenkin toivonut myyjälta parempaa tahtoa saada asiat sovittua. Katsotaan miten käy 🙂

  2. niiden lakimiesuhkailuista ei tarvitse välittää. Firmalla ei ole kunniaa mitä loukata ja jos pitäydyt totuudessa niin sen saa ilmaista aina.

    1. Kiitos Miko kommentista. Näin itse ymmärsin myös ja varmistin asian vielä ennen jutun julkaisua 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.